Onko karttaa?

Teshuva! (ja vähän muustakin)

Tämä hebreankielinen sana Teshuva alkoi aikanaan puhuttelemaan minua. Parannuksestahan on tietenkin aloitettava. Se on helpommin sanottu, kuin tehty. Esimerkiksi tavallinen kirkkoon kuuluva ei välttämättä osaa edes ajatella, mistä ja miksi hänen pitäisi tehdä parannus. Jos hän vielä uskoo Jeesukseenkin kaikkihan on kunnossa. Tiedät varmasti korvausteologian käsitteen. Se on keskeinen asia ja avaa oikeastaan koko "kauheuden", missä kristityt ovat aikanaan tietoisesti luoneet todella uuden teologian. Mutta juuri tässä se on liian iso kysymys. Mutta siihen palaan itse, tai jonkun muun toimesta myöhemmin.

  • "Me kaikki kaipaamme ajoittain "uudelleenformatointia. Ihmisen kyseessä ollessa se tarkoittaa TESHUVAA- katumusta ja parannuksentekoa. TESHUVA-sanalla on neljä eri merkitystä. Sana tulee heprean sanasta SHUV שוב, joka tarkoittaa PALATA, KATUA, TULLA ENNALLEEN ASETETUKSI ja VASTAUS." DOMINIC BIERMAN

Mutta minun kansani, jota kutsutaan minun nimelläni, nöyrtyy ja rukoilee ja etsii minun kasvojani ja kääntyy pahoilta teiltään, niin minä kuulen taivaassa, annan anteeksi sen synnit ja teen sen maan jälleen terveeksi. 2 Aikak. 7:14

Itseasiassa sanan Teshuvan merkityksissä avautuu koko ihmisen ja JHWH:n välisen suhteen tärkeimmät tekijät. Samoin sen merkitykset paljastavat myös sen ettei erityistä pelastajaa tarvita. 2Aikakirjan teksti lyhyesti ja ytimekkäästi tämän todistaa. Kun sinä tai minä nöyrryn, kadun ja rukoilen sekä etsin JHWH:n kasvoja tai yhteyttä Häneen, Hän antaa anteeksi. Ei tarvita muuta.

Kristinusko on "markkinoinut" koko olemassaolonsa ajan että juutalaisille lain noudattaminen on koko uskon ja pelastuksen a ja o. Eihän tämä pidä paikkansa. Tanakhin ( VT ) valossa saa kyllä aivan toisenlaisen käsityksen. Myöskään tutkijat eivät päädy tällaiseen tulokseen.

  • Lakien noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä ei määritellä mitään konkreettista palkkiota, kuten paratiisia tai kadotusta.

Toorassa (Mooseksen kirjat) löytyy 613 erilaista käskyä (mitsva), joita noudattaen juutalaisen tulee elää. Paina mieleesi tulee elää. Myös minun mielestäni Toora on elämän laki. Paavalin vahvasti esille tuoma näkökulma lakiin on kielteinen. Se on naulattu ristille ja jopa kiroukseksi. Myöskin lain noudattamien, lain teot, on kristitylle pahennukseksi.

"Lain teotovat ihmisen omia yrityksiä käskyjen noudattamiseksi. Jumalan edessä ne ovat vailla arvoa, kun on kysymyksessä ihmisen pelastuminen. Hänen edessään parhaimmatkin tekomme ovat puutteellisia ja synnin tahraamia (Jes.64:6-7). Jumalalle kelpaavat vain sellaiset teot, jotka syntyvät uskosta Jeesukseen.

Täällä (Galatia) niin kuin Korintissakin vaikeimman ongelman muodostivat judaistit. He olivat kääntyneet juutalaisuudesta kristinuskoon, mutta tahtoivat säilyttää siinä rinnalla Mooseksen lain, jonka noudattamista he vaativat muiltakin. He esiintyivät apostoleina (2.Kor.11:5; 12:11) ja kulkivat suosituskirjeet mukanaan seurakunnasta toiseen (2.Kor. 3:1). Heistä oli Paavalille paljon huolta, sillä he pyrkivät osoittamaan, että Paavalin julistama evankeliumi oli riittämätön.. He eivät voineet hyväksyä julistusta syntien anteeksisaamisesta yksinomaan armosta. Käsitys evankeliumista hämärtyi. Seurakunnat joutuivat hämmennyksiin.

Judaistit pyrkivät murentamaan myös Paavalin apostolisen arvovallan, mikä näkyy myös Toisen korinttilaiskirjeen luvuissa 11 ja 12." Liisi Jokiranta

Tuota Jokirannan tekstiä lukiessa syntyy ajatus, kunpa nämä "judaistit" olisivat päässeet niskan päälle. Nythän kääntyminen ja parannus on tarkoitettu vain Jeesuksen uskomisen välineeksi. Vaikka Tankhin mukaan kääntyminen JHWH:n puoleen on täysin riittävä. En ymmärrä mikä ero on siinä kun kristitty kääntyy syntejä katuessaan Jeesuksen puoleen tai Tanakhiin uskova vastaavassa tilanteessa JHWH:n. Onko se Jeesuksen puoleen kääntyminen oikeaoppista ja JHWH:n puoleen kääntyminen harhaoppista? Kyllä se näin taitaa nykyisinkin olla. Mutta siitä huolimatta sanon: Ei pelastukseen todella Jeesusta tarvita. Meidänkin VT:ssa käytetään kymmeniä kertoja sanaa kääntykää eri muodoissaan. Miksi se ei olisi enää voimassa kuten kristityt opettavat. Ei Vanhan Testamentin lakia ole pyyhitty pois kuten alempana todetaan.

Mark. 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi"

Ap. t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Joel 2:13 Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja kääntykää Herran, teidän Jumalanne, tykö; sillä hän on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa.

Joku aika sitten tapasin kadulla erään ystävän ja puhelimme kuulumisia ja enkä malttanut olla mainitsemasta nykyisistä ajatuksistani, mutta hän ei halunnut näistä puhua. Hän kuittasi tämän allaolevalla mielipiteellä.

"Kun minä tiedän Kristuksen olevan sydämessäni, muuta minun ei tarvitse tietää"

Keskustelimme niitä näitä hetken ja erosimme. Tämä tapaaminen kirvoitti väistämättä itselleni seuraavan kysymyksen. - Eikö kristinusko todellakaan edellytä uskovalta mitään? - Eikö tarvitse tietää?? Kun tulee puhe juutalaisuudesta, JHWN:n käskyistä, Tooran tutkimisesta oppimismielessä, esim 613 käskyn ja kiellon osalta, kommentti useimmiten on "ei meidän kristittyjen tarvitse" tai "ei ne meitä koske".

Miten, jos noin on, kristitty lukee Raamattua? Mikä siellä koskee häntä? Miten hän sen valitsee ja päättää? Hän todennäköisesti ainakin erottaa UT:n sieltä, VT eli (hepr.Tanakh) on on ihan hyvä olemassa, sieltä löytyy hyviä kohtia, mutta uskon kannalta Uusi Testamentti periaatteessa riittää. Näin luulisin hänen ainakin päättelevän.

Kerran kuulin kahden tutun keskustelevan sapatista, toinen vietti sitä ja suositteli myös toiselle, mutta tämä torjui sen. Kuitenkin hän sai jonkun "piikin lihaansa", koska tuli tarve puolustautua, mutta minä en koe sitä synniksi.

Eräässä tiimissä kysyin, eikö kristinusko edellytä mitään? Vastaus muilta oli: EI, SE EI EDELLYTÄ MITÄÄN. Tätä ei sanottu positiivisessa mielessä, vaan valitettavana tosiasiana. UT on tulkittu tyhjäksi "käskyistä ja kielloista"

Jopa Jeesuksen vuorisaarna (Matt. 5: 17-19) ei tarkoita Tooran tarkoittamaa "lakia" ja käskyjä.

Bernie Koerselmanilla on netissä opetusta nimellä "Ensi askeleet uskon tiellä". Tässä opetuksessa todetaan mm.

"Sen välttämättömyys, että on toteltava Jumalan tahtoa pelastuakseen, herättää tärkeän kysymyksen. Mikä laki on Jumalan tahto, jota kristittyjen on toteltava? Onko se Vanhan Testamentin laki vai onko se Kristuksen laki?

Me tiedämme jo vastauksen tähän kysymykseen: Vanhan Testamentin laki naulittiin ristille; Kristus on Vanhan Testamentin lain loppu; ja Vanhan Testamentin laki pyyhittiin pois."

Matt. 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Tässä opetuksessa todetaan myös, ettei Jeesus yllä olevassa tekstissä edes tarkoita Tooraa, vaan Hänen itsensä antamia säädöksiä, kuten yllä todetaan Kristuksen lakia. Luimme vaimoni Liisan kanssa tätä kohtaa useamman kerran, ja meidän mielestämme Jeesus puhuu aikansa Tanakhista ja Mooseksen laista. Muuksi muuttaminen on puhdasta tulkintaa.

»Syntyikö Jumalan armo todellakin vasta Golgatalla...?"



Luuk.1:

Herodeksen, Juudean kuninkaan, aikana oli pappi, nimeltä Sakarias, Abian osastoa. Ja hänen vaimonsa oli Aaronin tyttäriä, ja tämän nimi oli Elisabet.

6 He olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä, vaeltaen kaikissa Herran käskyissä ja säädöksissä nuhteettomina.

                        Apt.10:35
                                       Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja                                      noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa


Kaikkien Jeshuaan uskovien, niin perinteisten kristittyjen, kuin messiaanistenkin peruskäsitys on se, että pelastuksen avain on Jeshuan ristinkuolema ja ylösnousemus. Eikö näin ole? Tämä kysymys on alkanut minua mietityttää. Entinen vasemmistoradikaali ja muistaakseni ateistikin Antti Eskola on "vanhoilla päivillään" löytänyt ilmeisen uusia arvoja elämäänsä on kirjoittanut mm. seuraavasti:
Yksinkertaista uskoa kirjasta: »Syntyikö Jumalan armo todellakin vasta Golgatalla noin vuonna 30, kun anteeksiannon perustaksi väitetty 'Kristuksen sovitustyö' toteutui?» Hän vastaa itse: »Yksinkertaisempaa olisi ajatella, että armo kuuluu jo salaperäisen Jumalan 'olemukseen', on kuulunut ikuisesti ja muuttumattomalla tavalla. Ihmisen valinnaksi jää, ottaako hän armon vastaan.»
Mitä mieltä olet alussa olevasta Luukkaan tekstistä? Varsinkin kuudennessa jakeessa on seikka, joka herättää ristiriitaisia tunteita. Sakarias ja Elisabet olivat hurskaita Jumalan edessä ja noudattivat Hänen käskyjään. Jeshuaan uskovien mielestä Sakariaksen ja Elisabetin hurskaudella ja käskyjen noudattamisella ei ole mitään merkitystä heidän pelastumisensa kannalta. Eikä vaan heidän vaan lukemattomien hurskaiden Jumalaa pelkäävien juutalaisten kannalta. Kuitenkin he ovat ainoa kansa joka on aina tuntenut Jumalan ja noudattanut Hänen käskyjään. Hekö olisivat suljettu pelastuksen ulkopuolelle? Jos tämä on totta Jumala on muuttanut mieltään ja ilmoitustaan. Huomaa vielä Apostolien tekojen kohta, siinä sanotaan aivan yksiselitteisesti kenet Jumala hyväksyy, Hän hyväksyy siis: "...jokaisen joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa"
Eihän tietenkään ole totta, eikä mahdollista, että Jumala muuttaisi mielipiteitään tai lupauksiaan. UT on oikeastaan monessa suhteessa ristiriitainen kirja. Yllä olevat kohdat löytyvät sieltä. Kuten myös alla olevat.


Ap. t. 4:12 Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla."

Ap. t. 15:11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät."
Mark. 8:35 Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava

Oikeastaan Paavali pohdinnoillaan loi kristillistä teologiaa. Hän lopulta sai aikaan juutalaisten ja kristittyjen irtaantumisen ja välirikon. Asetelma, että laki ja armo on toisensa poissulkevia, on kristinuskossa keskeinen, ja on pitkälle Paavalin tekstien perusteella luotua oppia. 
"Kyllä minä Jumalaan uskon, mutta mihin sitä Jeesusta tarvitaan?" Tämän kommentin saa usein kuulla kun uskova ihminen yrittää evankelioida jotain tavallista kulkijaa. En olisi ikinään uskonut, mutta itse teen tämän toteamuksen ja kysymyksen tällä hetkellä täysin aiheellisesti. Tarvitaanko todella erillistä Pelastajaa? Kristitty sanoo, tottakai Jeesusta tarvitaan, usko Jeesukseen niin pelastut.
Todellakin, kristinusko on tehokkaasti "ominut" pelastuksen itselleen. Kuten Eskola yllä kertoo meille on pari tuhatta vuotta opetettu, pelastus tapahtuu vasta Golgatan tapahtumien kautta. Jos et sitä usko olet syntiesi kanssa menossa helvettiin tai kadotukseen yms. Voiko tämä olla totta, eikö JHWH:n iankaikkinen rakkaus ja armo todellakaan riitä? Jos, niin Tanakh (VT) ei pidä paikkaansa tai se ei ole enää voimassa. Siis JHWH on muuttanut lupauksensa ja ilmoituksensa.
Mitä sinä ajattelet tästä?

Lisää armosta


"Juutalaisuus on perinteisesti kristinuskon piirissä nähty synkkänä lakiuskontona, jonka edustajat pyrkivät lakia pikkutarkasti noudattamalla takaamaan pelastuksen. Kuva on kuitenkin vääristynyt. Se pohjautuu pitkälti UT:n piirtämään karikatyyriin Jeesuksen juutalaisista vastustajista. Juutalaisuudessa lain noudattaminen ei kuitenkaan ole pelastuksen edellytys, vaan osoitus kansan kiitollisuudesta jo toteutuneesta pelastuksesta. Ensin kerrotaan Egyptistä vapautuksesta, vasta sitten lain antamisesta. Myös juutalaisuus on luonteeltaan armouskonto, joskin lain noudattamisen tärkeys on korostuneesti esillä. Koska kaikki, pienetkin asiat ovat Jumalan katseen alla, määrittää Jumalan laki kaikkea elämässä ja pitää yllä maailman järjestystä. Eri asia on, että myös juutalaisuudessa tulkinnat vaihtelevat siitä, mitä lain noudattaminen kussakin tapauksessa tarkoittaa - näin niin Raamatun ajan kuin nykyajankin juutalaisuudessa." Helsingin yliopisto Teologinen tiedekunta Eksegetiikka

2. Moos. 15:2 Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, ja hänestä tuli minulle pelastus. Hän on minun Jumalani, ja minä ylistän häntä, hän on minun isäni Jumala, ja minä kunnioitan häntä.

Ps. 3:8 (3:9) Herrassa on pelastus; sinun siunauksesi tulkoon sinun kansallesi. Sela.

Ps. 28:8 Herra on kansansa väkevyys, hän on voideltunsa pelastus ja turva.

Ps. 37:39 Mutta vanhurskasten pelastus tulee Herralta, hän on heidän linnansa ahdingon aikana.

Jes. 49:6 hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.

Ps. 17:7 Osoita ihmeellinen armosi, sinä, joka pelastat vihamiesten vallasta ne, jotka turvaavat sinun oikeaan käteesi

Ps. 6:4 (6:5) Käänny, Herra, vapahda minun sieluni, pelasta minut armosi tähden

Ps. 25:7 Älä muista minun nuoruuteni syntejä, älä minun rikoksiani; muista minua armosi mukaan, hyvyytesi tähden, Herra.

Ps. 33:22 Sinun armosi, Herra, olkoon meidän päällämme, niinkuin me panemme toivomme sinuun

Ps. 36:7 (36:8) Kuinka kallis on sinun armosi, Jumala! Ihmislapset etsivät sinun siipiesi suojaa

Ps. 86:13 sillä sinun armosi on suuri minua kohtaan, sinä olet pelastanut minun sieluni tuonelan syvyydestä.

Ps. 103:17 Mutta Herran armo pysyy iankaikkisesta iankaikkiseen niille, jotka häntä pelkäävät, ja hänen vanhurskautensa lasten lapsille

Dan. 9:9 Herran, meidän Jumalamme, on armo ja anteeksiantamus, sillä me olemme olleet hänelle uppiniskaiset

Jer. 31:3 Kaukaa ilmestyy minulle Herra: "Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta

Joel 2:13 Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja kääntykää Herran, teidän Jumalanne, tykö; sillä hän on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa.

Joona 4:2 Ja hän rukoili Herraa ja sanoi: "Voi Herra! Enkö minä sitä sanonut, kun olin vielä omassa maassani? Siksihän minä ehätin pakenemaan Tarsiiseen. Sillä minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa

Neh. 9:17 He eivät tahtoneet totella eivätkä muistaneet ihmeellisiä tekoja, jotka sinä olit heille tehnyt, vaan olivat niskureita ja valitsivat uppiniskaisuudessaan johtajan palatakseen takaisin orjuuteensa. Mutta sinä olet anteeksiantava Jumala, armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa: sinä et heitä hyljännyt.

Ps. 103:8 Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa.

Ps. 145:8 Herra on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa.

2. Moos. 34:6 Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa,


Löytynyt Toora käärö.

Tämän ajan kristinuskonnon saarnat pääasiassa kertovat Jumalan olevan rakkaus. Armon aikaa ja -alla elävä kristikansa elää yksipuolisessa suh-teessa Jahween - armahduksen kohteina??, ilman velvollisuuksia.

JHWH on tehnyt ihmisten kanssa liittoja, joita Hän noudattaa meidän käyttäymisestä riippumatta. Tällainen on mm. liitto, jonka JHWH teki Abrahamin kanssa.

  • "Ja Herra sanoi Abramille: 'Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." (1. Moos. 12:1-3)

  • Tai: Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala, (1 Moos.17:1-18)

Nämä ovat liittoja joiden voimassaoloon ei ihmisellä ole osuutta.

Ajattelen, että inhimillisen ajattelun ja päätösten lisäksi on oltava, laki ja säännöstö jota voisi sanoa ikäänkuin korkeimman oikeuden päätök-seksi, josta ei voi enää valittaa ja siitä ei neuvo-tella. Tästä olen puhunut jo aikaisemmin.

Ei voida loputtomiin "kehittyä" ja soveltaa arvo-maailmamme perustana olevia Raamatussa ilmoitettuja käskyjä. Tästä inhimillisen käyttäyty-misen kehityksestä JHWH tiesi jo omaisuuskan-sansa valittuaan, ja antoi Mooseksen kautta Tooran, josta tämä laki löytyy:

  • "Ja Mooses nousi Jumalan tykö, ja Herra huusi häntä vuorelta ja sanoi: 'Sano näin Jaakobin heimolle ja ilmoita israelilaisille:'Te olette nähneet, mitä minä olen tehnyt egyptiläisille ja kuinka minä olen kantanut teitä kotkan siivillä ja tuonut teidät luokseni. Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.' Sano nämä sanat israelilaisille. Kun Mooses tuli takaisin, kutsui hän kokoon kansan vanhimmat ja puhui heille kaikki ne sanat, jotka Herra oli hänen käskenyt puhua. Niin koko kansa vastasi yhtenä miehenä ja sanoi: 'Kaiken, mitä Herra on puhunut, me teemme.' Ja Mooses vei kansan vastauksen Herralle. Niin Herra sanoi Moosekselle: 'Katso, minä tulen sinun tykösi paksussa pilvessä, että kansa kuulisi, kun minä puhun sinun kanssasi, ja uskoisi myös sinua ainiaan.' Ja Mooses ilmoitti Herralle kansan vastauksen." (2. Moos. 19:3-9)

Tämä Mooseksen laki on kahdenvälinen. JHWH lupaa isoja asioita kansalle, mutta ne edellyttävät kansan taholta tietynlaista käyttäytymistä, "...Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni..." Samassa yhteydessä JHWH ilmoitti Mooseksen kautta mitä tämä Hänen äänensä kuuleminen ja liiton pitäminen edellyttää. Tämä "Jumala on rakkaus" ja armon alla eläminen on hävittänyt "kristinuskonnosta" kokonaan pois rankaisevan Jumalan, joka Raamatussa löytyy monia kertoja. Tämän myötä myös VT:n sisältö mitätöityy. Käy niinkuin Danielin kirjassa ennus-tetaan:

  • Dan. 7:25 Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.

Muistat varmaan myös Jerobeamin, josta tuli pohjoisvaltion, eli Israelin ensimmäinen kuningas ja joka alkuunpani prosessin, jonka seurauksena nämä Israelin heimot ovat tätä nykyä hajallaan pitkin maailmaa. Arvaillaan vaan missä mikin lie. Lue lisää Jerobeamin synnistä 1 Kuningasten kirjan 13 luvusta. Tässä kuitenkin yksi jae:

  • 1Kun. 13: 33 Tämänkään jälkeen Jerobeam ei kääntynyt takaisin väärältä tieltään. Hän otti edelleenkin uhrikukkuloille pappeja tavallisen kansan parista. Jokainen, joka vain halusi, sai häneltä vihkimyksen ja pääsi näin uhrikukkuloille papiksi. 34 Tästä tuli Jerobeamin suvulle synti, jonka vuoksi se tuhottiin ja hävitettiin maan päältä.

Paljon lainaamani Eveliina Kontiainen toteaa viisaasti:

"Mitä Jerobeam oikein teki? Hän teki vain käytännöllisen kompromissin, helpottaakseen Yahwen palvelua! Hän teki auringonjumalan kuvan, vasikan, ja sanoi sen edustavan Yahwea, Israelin Jumalaa. Hän sovelsi hieman pappeutta. Kolmanneksi Jerobeam muutti Herran juhlapäivän."

Eikö keisari Konstantinus ja hänen aikansa ja tulevat "kirkkoisät" ole Jeesuksen jälkeisen ajan Jerobeameita. Itse asiassa he tehneet näitä samanlaisia tekoja ja muutoksia kuin Jerobeam. Ja mikä pahinta nämä ovat voimassa edelleen ja tulleet keskeisiksi osiksi kristinuskontoa - opiksi ja tunnustuskirjoiksi, joista poikkeava saa pahimmil-laan kerettiläisen leiman. Aikanaan paavin kirkko perusti ns. inkvisiitio järjestelmän, jonka ainoa tehtävä oli paljastaa kerettiläisiä ja heidän näke-myksensä mukaisia "noitia" sekä rankaista niitä, jopa kuolemantuomioilla. Tätä on kristinuskonto.

"Kunnes kauan sitten unohtunut Toora-käärö löytyy, hautautuneena temppelin saastaiseen roinaan. Kunnes löydämme Hänet, Yahwen sanan, ja repäisemme rikki sydämemme. Kunnes ymmärrämme miten paljon Hän meistä välittää". Eveliina Kontiainen

Alempana oleva Tooran kertomus on oikeastaan aika hämmästyttävä kuvaus mitä on "kristinus-konnon" piirissä tapahtunut ja tapahtumassa. Yllä Eveliina puhuu täysin kadoksissa olleesta Toora-kääröstä ja vertaa löytöpaikkaa osuvasti roinaan, siihen jota kristinuskonnon luojat ovat Jeesuksen vedoten kehitelleet. Alla vähän esimerkkejä roinasta:

  • On keksitty Jeesukselle syntymäpäivä

  • On madonna, äiti-lapsi, Jeesus ja Maria

  • On Marian palvonta

  • On pääsiäisen uusi ajankohta

  • On uusi lepopäivä (sunnuntai)

  • On uudet juhla-ajat, joulun lisäksi, - tapaninpäivä, loppiainen helatorstai, juhannus, pyhäinmiesten päivä

  • On katolisilla paavi ja pyhimykset

  • On kolminaisuusoppi

Mistään näistä pyhistä tai viroista tai opista ei mainita Raamatussa. Mitään Raamatussa mainittua, Jumalan määräämää juhlaa, ei kristinuskonnon parissa vietetä.

Olemmeko me, tätä uteliaana kyselen, tämän pappi Hilkian asemassa, niitä, jotka löydämme temppelistä tämän lain kirjan, koska siellähän se on ollut vuosisatojen ajan. Tosin arvonsa ja mer-kityksensä menettäneenä, juutalaisia koskevana kirjana. Kyllähän kristitytkin sitä ovat aina selail-leet ja etsineet sieltä "hyviä kohtia".

  • 2Kun. 22: 9. Ja ylimmäinen pappi Hilkia sanoi kirjuri Saafanille: "Minä löysin Herran temppelistä lain kirjan". Ja Hilkia antoi kirjan Saafanille, ja tämä luki sen.
    ...
    10. Ja kirjuri Saafan kertoi kuninkaalle sanoen: "Pappi Hilkia antoi minulle erään kirjan". Ja Saafan luki sen kuninkaalle.
    11. Kun kuningas kuuli lain kirjan sanat, repäisi hän vaatteensa.
    12. Ja kuningas käski pappi Hilkiaa, Ahikamia, Saafanin poikaa, Akboria, Miikajan poikaa, kirjuri Saafania ja Asajaa, kuninkaan palvelijaa, sanoen:
    13. "Menkää ja kysykää minun ja kansan ja koko Juudan puolesta neuvoa Herralta tästä löydetystä kirjasta. Sillä suuri on Herran viha, joka on syttynyt meitä vastaan, koska meidän isämme eivät ole totelleet tämän kirjan sanoja eivätkä tehneet mitään kaikesta siitä, mitä siinä on meille kirjoitettuna."

...

  • 2Kun. 23:1. Niin kuningas lähetti kokoamaan luoksensa kaikki Juudan ja Jerusalemin vanhimmat.
    2. Ja kuningas meni Herran temppeliin, ja hänen kanssaan kaikki Juudan miehet ja kaikki Jerusalemin asukkaat, myöskin papit ja profeetat, koko kansa pienimmästä suurimpaan. Ja hän luki heidän kuultensa kaikki Herran temppelistä löydetyn liitonkirjan sanat.
    3. Ja kuningas asettui pylvään viereen ja teki Herran edessä liiton, että heidän tuli seurata Herraa, noudattaa hänen käskyjänsä, todistuksiansa ja säädöksiänsä kaikesta sydämestään ja kaikesta sielustaan ja pitää liiton sanat, jotka olivat kirjoitettuina siinä kirjassa. Ja kaikki kansa yhtyi siihen liittoon.

Tutkihan tarkasti mitä kuningas kehoitti tekemään tajuttuaan mitä oli tapahtunut. Tästä ei käy selvil-le kauanko lain kirja oli kateissa, mutta alla ole-vasta käy ilmi kuinka kauaksi isiensä YHWH:ta kansa oli kaikonnut. Oli monenmoista roinaa.

  • Sitten kuningas käski ylimmäistä pappia Hilkiaa ja häntä lähimpiä pappeja sekä ovenvartijoita viemään Herran temppelistä pois kaikki kalut, mitä oli tehty Baalille, Aseralle ja kaikelle taivaan joukolle. Ja hän poltatti ne Jerusalemin ulkopuolella Kidronin kedoilla, mutta vei niiden tuhan Beeteliin.
    5. Hän pani myös viralta epäjumalain papit, jotka Juudan kuninkaat olivat asettaneet polttamaan uhreja uhrikukkuloilla Juudan kaupungeissa ja Jerusalemin ympäristössä ja jotka polttivat uhreja Baalille, auringolle, kuulle, eläinradan tähdille ja kaikelle taivaan joukolle.
    6. Hän vei aseran pois Herran temppelistä Jerusalemin ulkopuolelle Kidronin laaksoon ja poltti sen Kidronin laaksossa, rouhensi sen tomuksi ja heitti tomun yhteiselle hautausmaalle.
    7. Ja hän kukisti haureellisten pyhäkköpoikien huoneet, jotka olivat Herran temppelissä ja joissa naiset kutoivat verhoja Aseralle.

Yllä Turun synagoga

Diaspora

Diasporatarkoittaa suoraan kreikastakäännettynä hajaannusta, hajallaan asumista. Se merkitsee pakkomuuttoa, jossa jokin uskonnollinen tai kansallinenryhmä joutuu muuttamaan uuteen maahan tai uudelle asuma-alueelle. Diasporassa kansa tai ryhmä säilyttää oman identiteettinsä, vaikka elääkin eristyksessä alkuperäisestä kulttuuristaan.Wikipedia

Käsite diaspora on varmaan useimmille meille tuttu, mutta hieman kertausta. Ensimmäisenä tulee mieleen, että se koskee juutalaisia, kuitenkin, kuten yllä kerrotaan, se periaatteessa voisi koskea mitä tahansa kansaa. Diasporassa eläminen voi olla kansakunnalle, joko "siunaukseksi" tai hävittää sen identititeetin kokonaan.

Vuodesta 130 alkaen juutalaisilta oli täysin evätty pääsy Jerusalemiin. Eli tästä alkoi juutalaisen kansan pisin yhtäjaksoinen diaspora. Se kesti lähes kaksituhatta vuotta. Suurimpia ihmeitä onkin, että tämä kansa on säilyttänyt täydellisesti identiteettinsä, juutalaisuuden. Tällä hetkellä heitä asuu n. 100 maassa 15 > miljoonaa. Ajattele sadassa maassa ja edelleen uskonsa ja identiteettinsä säilyttäneinä. Monissa maissa heidän lukumääränsä on vain muutama sata ja meillä Suomessa n. 1400 hlöä.

Suomalaisten siirtolaisuus on ollut myös vilkasta. Amerikkaan muutti 1821-1929 suomalaisia yhteensä n. 350.000 ihmistä. Enimmillään yli 20.000 vuodessa. Nousee kysymys, onko Pohjois-Amerikassa säilynyt suomalaisyhteisöjä. Ei ole. Usein jo siellä syntyneet lapset ovat täysin amerikkalaistuneet ja suomenkielikin on aivan vieras. He ovat assimiloituneet. Siitä alempana lisää.

Vielä vähän Israelin vaiheista. Kuten Tanakh kertoo Babylonian sotajoukot kukistivat Jerusalemin ja hävittivät temppelin v. 607 ja tämän seurauksena kansa vietiin pakkosiirtolaisuuteen (diasporaan). Siunaus tässä oli se, että itseasiassa juutalaisen identiteetin pohja löytyi uskosta ja seurauksena vahvan juutalaisuuden syntyminen. Talmudista, joka on Tooran selitystä, on kaksi versiota. Babylonian Talmud ja Jerusalemin Talmud. Näistä tämä babylonialainen versio on arvostetumpi. Diaspora liitti kansan yhteen ja usko JHWH:n vahvistui ja Hänen käskynsä saivat uuden vahvemman merkityksen. Esim. ympärileikkauksesta tuli identiteettiä vahvistava asia. Ei taida olla toista kansaa, joka olisi historian saatossa säilyttänyt, käytännössä kaikki? kansansa erityispiirteet. (Eikö jo tämän pitäisi vahvistaa Israelin erityisaseman JHWH:n suunnitelmissa!) Ei ole merkitystä sillä, missä päin maailmaa, tai minkä kansan keskuudessa he elävät. Mutta historia kertoo myös, ettei juutalaisuudesta kiinnipitäminen ole ollut helppoa, eikä se aina ole onnistunut.

Assimilaatioon oman kulttuurin sulauttamista tai sulautumista enemmistökulttuuriin. Nykyisin meillä Suomessa puhutaan kotouttamisesta, nimenomaan toisesta kultuurista meille, usein pakosta ja pakolaisena, saapuneiden ihmisten kohdalla. Maassa maan tavalla! Juutalaiset ovat kokeneet muualla asuaessaan, kaikissa historiansa vaiheissa, joko pakosta assimiloitumista tai maasta karkoittamista.

Espanjan hallitsijat Isabella ja Ferdinad allekirjoittivat maaliskuussa 1492 ediktin, joka määräsi juutalaiset kääntymään kristinuskoon neljän kuukauden kuluessa tai lähtemään maasta. Espanjan 200 000 - 250 000 juutalaisesta joutui 100 000 - 150 000 jättämään maan.

Sodan aikana Saksassa moni juutalainen valitsi assimiloitumisen säilyäkseen hengissä. Tässä yhteydessä muutettiin myös etu- ja sukunimiäkin, toivossa ettei Gestapo tunnistaisi heitä. Natsien systeemi oli erittäin tehokas ja ilmeisesti lähes 100 % pystyttiin löytämään maassa asuvat juutalaiset - Saksan kansalaisuus ei hyödyttänyt mitään.

Kuten yllä totesin juutalaisuuden säilyminen on IHME. Voisi sanoa, että kaikki muut kansat, joutuessaan toisen kansakunnan alaisiksi menettävät lopulta erityispiirteensä. Juutalaiset kuitenkin ovat kunkin maan kansalaisia ja täysivaltaisia ja toimivia jäseniä. Yleensä hyvin menestyneitä. Oletko tietoinen että juutalaisten osuus Nobel palkituista on uskomaton. Alla lainaus Martti Issakaisen kirjoituksesta:

  • "Nobeleiden jako on meneillään ja yksi ryhmä erottuu massasta - juutalaiset. Kun katsotaan miten kansa, jonka osuus on vain 0.2 % maapallon väestöstä on saanut tähän mennessä 22 % kaikista jaetuista Nobel-palkinnoista. Sama ilmiö on toistunut joka vuosi. Juutalaisten "ylisuuri" osuus palkinnoista on sekä ylpeyden aihe että vilkkaan keskustelun kohde sekä Israelissa että juutalaisten parissa muualla maailmassa.Tänä vuonna, A.D 2013, kuusi syntyperältään juutalaista tutkijaa on saanut Nobel-palkinnot fysiikassa,kemiassa ja lääketieteessä. Kaksi heistä on israelilaista, mikä alleviivaa maan vaikuttavaa listaa kaikista Nobelilla palkituista. Väestöltään pieni maa, jonka itsenäisyystaival on vasta 65 vuotta."

Mieti miksi juutalaiset ovat ainutlaatuinen kansa?



...inspiroitu ja erehtymätön."

Olen aikaisemmin kirjoittanut kuinka tärkeäksi koen Jumalan asettaman lain. Tarkoitan tällä sitä, että yhteiskunnan ja ihmisen elämisen perustana on oltava LAKI, joka ei ole ihmisajattelun ja säätämisen tulos. Siis LAKI, josta ei neuvotella, jota ei voi/saa tulkita, joka ON.

Myös JHWH on tiennyt tämän alusta alkaen. Israelin vapautuessa Egyptistä, se ei ollut vielä kansakunnaksi järjestäytynyt yhteiskunta. Muita JHWH:a tuntevia kansoja ei vielä ollutkaan. Israel tarvitsi olemiseensa säännöt ja lait. Nämä määräykset ja ohjeet eivät olleet ihmisten kiusaksi, vaan suuressa osassa oli kyse ihmisten säilymisestä, - elämästä ja kuolemasta. Mikään muu kansakunta ei ole tällaisia lakeja ja sääntöjä saanut. Ne ovat yleisinhimillisiä, eikö olisi outoa, jos esim. meille suomalaisille Jumala olisi antanut omat asetuksensa? - Ei, Hän ei antanut meille omia asetuksia.

"Seurakunnassa teillä ja keskuudessanne asuvalla muukalaisella on sama laki. Tämä on teille ikuinen säädös polvesta polveen. Te olette JHVH:n edessä samassa asemassa muukalaisen kanssa. Teitä ja luonanne asuvaa muukalaista koskevat sama laki ja samat säädökset." 4 Mooses 15:15,16

Eikö yllä oleva Raamatun teksti ole täysin johdonmukainen. Kun on kyse JHWH:ta, tämä aivan luonnollista, ei Hän laadi ihmiskunnalle monia sääntöjä. Jopa ihmisen järki ymmärtää tämän. Hyvänä esimerkkinä on EU, asioiden sujuminen vaatii sääntöjen ja lakien yhtenäistämistä. JHWH:n säännöt, jotka Tooran kautta välittyy myös meille, olisi ihmiskunnnan perustuslaki. Kristinusko on siitä irtaantunut, ja on suuri joukko ihmisiä, jotka eivät tiedä niistä lainkaan. Kristittyjen, jos keiden, tulisi tuntea nämä asetukset. Tuntuukin käsittämättömältä, että osa Raamatun (JHWH:n) ilmoituksesta pyyhitään pois, kun liitu taululta. Siitä on tehty vastenmielistä ja juutalaista, "lain alla" olemista. Mikä vika juutalaisuudessa on?

Uskovien parissa käytetään usein ilmaisua: Jumalan sana -Inspiroitu ja erehtymätön. Tällä tarkoitettaneen koko Raamatun oikeellisuutta ja voimassaoloa. Haluaisin kiinnittää huomion tähänvoimassaoloon. Tämä inspiroitu ja erehtymätön joutuu täysin kyseenalaistetuksi "kristinuskonnon" harjoittajien Raamatun tulkinnassa, voimassaolon kohdalla on ehkä pahimmat kyseenalaistukset. Korvausteologiansyntyvaiheessa (300-400 luvuilla), ja sen myötä, ainakin tämä inspiroitu jaerehtymätön Vanha Testamentti lähes mitätöitiin. Tässä vielä parin vähän viisaamman näkemys inspiroitumisesta

"Jos vain Jumala voi selittää Jumalaa, niin silloin vain, jos Henki inspiroi Raamatun kirjoituksia, vain silloin meillä on Jumalalta saatua tietoa Jumalasta. Vain Raamatussa on Jumalan antamaa tietoa Jumalasta. Teologian professori Michael Lloyd

"Pakanakristityt varastivat juutalaisilta Jumalan Vanhassa testamentissa heille antamat lupaukset. Ne tulkittiin ja sovitettiin koskemaan "hengellistä Israelia" eli pakanaseurakuntaa. Vanhasta testamentista löytyvien varoitusten ja tuomioiden sitä vastoin katsottiin koskevan juutalaisia." Reijo Telaranta

"Roomassa toisen vuosisadan puolivälissä vaikuttanut Justinos hyväksyi juutalaiskristityt veljikseen siinä tapauksessa, että nämä eivät käännyttäneet pakanoita Mooseksen lain noudattamiseen" M. Myllykoski

Tämä VT, jonka myös "kristinuskonnon" harjoittajat, ainakin sanovat olevan "Inspiroitu"ja erehtymätön Jumalan Sana, sisältää myös yllä mainitun Mooseksen lain, sieltä löytyy myös kaikki JHWH:n antamat 613 käskyä ja kieltoa. Ne eivät ole tietenkään siellä kuten esim. 10 käskyä luettelon muodossa, vaan löytyvät tekstin eri vaiheissa, inspiroituna ja erehtymättömänä Jumalan Sanana. Mutta kun puhutaan 613 käskystä ja kiellosta, sen jälkeen niistä onkin tullut huvittava tai vastenmielinen asia, se on sitä juutalaista lakia, niillä niitä sääntöjä on. Tässä malliksi pari käskyä.

3Moos. 19:17 Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi.

3Moos. 19:32 Nouse harmaapään edessä ja kunnioita vanhusta sekä pelkää Jumalaasi. Minä olen Herra.

Saatuani nämä käskyt ja kiellot luettelon muodossa, aion (en ole vielä aloittanut, enkä ole varma käännöksien oikeellisuudesta) tutkia niitä yksityiskohtaisesti. Tosin eräs ystäväni totesi, että on judaismia lähteä niitä erityisesti tutkimaan!!! Tätä en kyllä allekirjoita, päinvastoin. Luulen, että niihin perehtymisen myötä elämä ja usko voi saada lisää syvyyttä.Koska JHWH:n käskyjen ymmärtäminen, ei pelkästään kymmenen käskyn, vaan myös näiden 613 "pahamaineisen" käskyn ja kiellon, kuuluu mielestäni Raamatun tuntemisen piiriin. Ja siinä ei pitäisi olla mitään epäilyttävää... Koska ne löytyvät sanasta sanaan Raamatusta ja Raamattuhan on...

 


Tässä tekstisi alkaa. Voit klikata tästä ja alkaa kirjoittamaan. Ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed.

Tässä tekstisi alkaa. Voit klikata tästä ja alkaa kirjoittamaan. Ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur adipisci velit sed quia non.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita